sfera.sk

  • O nás >
  • Riešenia >
  • Produkty >
  • Služby >
  • Referencie >
  • Aktuality
  • Kariéra
  • Nahlasovanie údajov v energetike

    Nahlasovanie údajov podľa nariadenia REMIT


    REMIT (Regulation on Wholesale Energy Market Integrity and Transparency) je skratka pre Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady č. 1227/2011 o integrite a transparentnosti veľkoobchodného trhu s energiou. REMIT ukladá účastníkom trhu povinnosť poskytovať Agentúre pre spoluprácu energetických regulátorov (ďalej len ACER) informácie o transakciách na veľkoobchodných trhoch s energiou vrátane pokynov na obchodovanie. REMIT zakazuje zneužívanie dôverných informácií v obchodnom styku a manipuláciu s veľkoobchodným trhom. Za účelom odhalenia takýchto praktík zriadil ACER celoeurópsky monitorovací systém trhu, ktorý je doplnený vyšetrovacími právomocami členských štátov.

    Vykonávacie nariadenie Európskej komisie č. 1348/2014 dopĺňa samotný REMIT a určuje, ktoré informácie o transakciách na veľkoobchodných energetických trhoch s elektrinou a plynom majú byť nahlasované do ACER.

    Účastníkom organizovaného krátkodobého cezhraničného trhu s elektrinou a plynom v zmysle REMIT je každá osoba, ktorá vykonáva transakcie na jednom alebo viacerých veľkoobchodných trhoch vrátane zadávania pokynov na obchodovanie:

    • prevádzkovateľ prenosovej/prepravnej sústavy/siete,
    • obchodník s elektrinou a zemným plynom,
    • výrobca elektriny s inštalovaným výkonom 10 MWe a viac,
    • producent zemného plynu s výkonom 20 MW a viac,
    • odberateľ elektriny a zemného plynu s ročnou kapacitou spotreby 600 GWh pri plnom využití výrobných kapacít odberateľa.

    Termíny na oznamovanie transakcií:

    • Štandardné kontrakty od 7. októbra 2015
      • pokyny na obchodovanie veľkoobchodných produktov a transakcie uskutočnené cez organizované obchodné miesta,
      • na Slovensku platforma ISOT, prevádzkovaná OKTE, a.s., a obchodná platforma SPX,
      • musia byť reportované ACER nasledujúci pracovný deň po zadaní pokynu na obchodovanie alebo uzatvorení transakcie.
    • Neštandardné kontrakty (tzv. OTC kontrakty z angl. Over-the-counter) od 7. apríla 2016
      • všetky zmluvy týkajúce sa veľkoobchodných kontraktov, ktoré nie sú štandardnými kontraktmi,
      • bilaterálne kontrakty (najmä OTC) medzi účastníkmi veľkoobchodného trhu,
      • musia byť reportované najneskôr do 1 mesiaca po uzatvorení, zmene alebo zrušení transakcie.

    Ponuka služieb:

    • Analýza používaných štandardných a neštandardných kontraktov z pohľadu REMIT.
    • Vypracovanie návrhu (projektu) plnenia povinností podľa REMIT so zohľadnením vzťahov s obchodnými partnermi a odporúčaniami pre celkovú optimalizáciu nahlasovania.
    • Posúdenie náročnosti transformácie neštandardných kontraktov do formátov a štruktúr podľa špecifikácie zvoleného RRM (ACER).
    • Návrh a implementácia transformácie neštandardných kontraktov pre nahlasovanie do OKTE, a.s., (XMtrade®/RRM).

    Nahlasovanie údajov podľa Zákona o energetike a Pravidiel trhu

    Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 24/2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou a pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom, ukladajú, okrem iného, povinnosť nahlasovať vybrané údaje organizátorovi krátkodobého trhu s elektrinou, prevádzkovateľovi prenosovej sústavy (PPS) a prevádzkovateľom regionálnych distribučných sústav (RDS).

    Účastníci trhu, ktorých sa týkajú povinnosti nahlasovania:

    • prevádzkovateľ prenosovej sústavy,
    • prevádzkovateľ regionálnej distribučnej sústavy,
    • prevádzkovateľ miestnej distribučnej sústavy (MDS),
    • prevádzkovateľ priameho vedenia,
    • výrobca elektriny.

    Údaje sú nahlasované:

    • OKTE, a.s. - informačný systém operátora meraní XMtrade®/ISOM,
    • PPS (Slovenská elektrizačná prenosová sústava, a.s.) - informačný systém obchodných meraní XMatik®.NET/ISOM,
    • RDS (Západoslovenská distribučná, a.s., Stredoslovenská energetika - distribúcia, a.s., Východoslovenská distribučná, a.s.) - jednotlivé informačné systémy.

    Automatizované odovzdávanie určených údajov od výrobcu elektriny do OKTE, a.s. 

    Služba automatizovaného elektronického odovzdávanie údajov je poskytovaná v súlade s Prevádzkovým poriadkom organizátora krátkodobého trhu s elektrinou OKTE, a.s.

    Kľúčové funkcionality služby:

    I. Zber dát z elektromerov

    Zber nameraných dát

     - v určených časových intervaloch s možnosťou opakovania

    Podporované typy elektromerov:

    • Iskraemeco (MT174, MT382, MT880)
    • Sanxing SX5A2
    • Schrack (DIZ-G, DIZ S1ED / S1E3, DIZ W1ED, LZQJ-XC, / S1E4)

     Podporené typy komunikačných protokolov:

    • DLMS/COSEM
    • IEC 1107
    • M-Bus
    • Softlink WACO

    Dozber dát

    Pri výpadku spojenia alebo po prvom spojení s novým meradlom, systém po obnovení spojenia zrealizuje dodatočný zber uložených dát elektromera. Dozber za zvolené obdobie je možné spustiť aj manuálne.

    Notifikácie

    Výrobcovi elektriny v celom procese (od zberu  po odovzdanie údajov) neprislúchajú žiadne povinnosti.

    Výrobca je o úspešnom alebo neúspešnom odovzdaní dát za jednotlivé výrobne a generátory (meracie body) informovaný automatizovanými e-mailovými notifikáciami s prílohami formátu .xls

    II. Komunikácia s operátorom trhu

    Export dát do informačného systému operátora krátkodobého trhu s elektrinou, spoločnosti OKTE, a.s., (OKTE) prebieha v súlade s legislatívnymi požiadavkami zákona o energetike

    č. 251/2012 Z. z. a vyhlášky ÚRSO č. 24/2013, ktorou sa stanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou.

    Frekvencia a termín exportu údajov a časové obdobie a obsah údajov odosielaných do OKTE závisí od typu výrobcu špecifikovaného prevádzkovaným elektroenergetickým zariadením.


    Ponuka ďalších služieb:

    • Analýza stavu prevádzkovanej infraštruktúry z pohľadu povinností nahlasovania údajov (inštalované zariadenia a vedenia v sústave, výrobné zariadenia, odberné a odovzdávacie miesta, typy meraní atď.).
    • Návrh opatrení pre zabezpečenie nahlasovania údajov v súlade s legislatívou.
    • Zabezpečenie dohľadu nad správnym nastavením parametrov sústav, výrobných zariadení a odberných a odovzdávacích miest v informačnom systéme operátora meraní (XMtrade®/ISOM).
    • Analýza kvality nahlasovaných údajov. Odporúčania pre nápravné opatrenia a eliminovanie negatívneho vplyvu kvality nahlasovaných údajov na zúčtovanie odchýlok a vyhodnotenie koncovej spotreby.
    • Analýza sústavy z pohľadu zavádzania IMS a súvisiacich povinností.
    • Konzultácie k možnosti zavedenia automatizovanej výmeny dát.
    • Zavedenie automatizovanej výmeny dát.

    Vyplňte krátky formulár a my vás budeme kontaktovať.

    Odoslaním formulára dávate súhlas so  spracovaním osobných údajov

    Priamy kontakt
    Peter Chochol
    riaditeľ úseku obchodu
    obchod@sfera.sk
    +421 2 50213142
    Všeobecný kontakt
    obchod@sfera.sk
    +421 2 502 131 42
    Priamy kontakt
    Lucia Hacurová
    manažérka pre komunikáciu
    Lucia.Hacurova@sfera.sk
    +421 904 430 629
    Všeobecný kontakt
    obchod@sfera.sk
    +421 2 502 131 42
    Priamy kontakt
    Chochol Peter
    riaditeľ Úseku obchodu
    obchod@sfera.sk
    +421 2 50213142
    Všeobecný kontakt
    obchod@sfera.sk
    +421 2 502 131 42
    Tieto stránky sú chránené reCAPTCHA a spoločnosťou Google a platia Pravidlá ochrany osobných údajovZmluvné podmienky.

    You are using an outdated browser. You can update it on this page.